ATC Logo.png

Forum Posts

Theo Lublink
ATC Influencer team
ATC Influencer team
May 20, 2022
In In de woonkamer
Upcyclen tot de max! Niets is zo prettig als het hergebruiken van oude materialen, zeker als ze nostalgisch zijn zoals een oud schoolbord. Voor velen van ons is het onlosmakelijk verbonden met je schoolperiode. Ik kreeg de opdracht om voor het informatiecentrum Almere een verrijdbaar reclamebord te maken voor binnen en voor buiten. Omdat Almere recyclen, upcyclen en het gebruik van groene materialen hoog op de agenda heeft, was het hergebruiken van een oud krijtbord een uitstekende keuze. In dit project geef ik ook vurenhouten balken een nieuw leven. Vuren is een houtsoort die qua levensduur niet bovenaan de lijst staat van duurzaamheid. Het is naaldhout en niet erg krasbestendig, maar het is wel mooi en met een tweede leven stijgen ze toch in de ranglijst. De balken zijn grof gezaagd, dat geeft een robuuste look. Daarnaast zijn ze ook niet erg recht, vlak of haaks… Gelukkig mag dit oude krijtbord best een klein beetje oldskool zijn. Om te beginnen haal ik het krijtbord uit zijn aluminium behuizing, dit moet voorzichtig want het moet natuurlijk heel blijven. Het bord zit in het frame vast door middel van popnagels en die worden over het algemeen gebruikt om een definitieve verbinding te maken, je kunt ze dus niet losschroeven of eruit wippen als een spijker. Dus begin ik maar met het doorboren van de popnagels met een metaalboortje. Daarna haal ik met een schroevendraaier het lijstwerk rondom het krijtbord weg. De volgende stap is het voorbereiden van de houten balken, omdat deze balken hun tweede leven ingaan hebben ze nog de nodige erfenis van het vorige, namelijk schroeven en spijkers. Omdat ik de balken doormidden ga zagen en ik erg zuinig ben op mijn zaagbladen, is het een must de schroeven en spijkers te verwijderen voordat ik ga zagen. Ik gebruik voor het verwijderen van schroeven (zonder kop) vaak een kniptang omdat deze met zijn scherpe kanten tussen de groeven van het draad wat beter grip heeft zeker als de schroef wat dieper ligt. Een kniptang heeft een betere grip tussen het draad van de schroef. Daarna zaag ik de balken doormidden en nog even door de krachtige mini vandiktebank. Vervolgens gebruik ik een kleine tafelfrees die met zijn compacte formaat nog behoorlijk grote prestaties levert. Beide machines werken op 230 volt, maar de prestaties zijn ruim voldoende. Soms moet je net wat kleinere stappen maken en met beleid te werk gaan. Wat ik erg prettig vind aan deze machines is dat ze geen permanente ruimte innemen maar gewoon onder mijn werktafel kunnen staan. Ideaal voor een wat kleinere werkplaats of hobby-schuur. Na het op maat afkorten is het tijd om te lijmen, hiervoor gebruik ik een Griffon d4 bruislijm, omdat het buiten komt te staan vind ik het belangrijk om een waterbestendige lijm te gebruiken, de bruisende werking helpt ook om eventuele (kleine) kiertjes op te vullen. Omdat dit best grove balken zijn, blijft er na het lijmen nog wel een beetje schaafwerk over. Er zijn weinig dingen die mij een groter ambachtelijk en traditioneel gevoel geven als werken met een blokschaaf! Toegegeven, ik had best wat uren nodig om dit traditionele gereedschap goed onder de knie te krijgen. Maar er staat één ding als een paal boven water, je blokschaaf MOET scherp zijn. Hier ga ik een blog over schrijven met tips and tricks over slijpen van beitels en dus ook die van de schaaf. (wordt vervolgd) De volgende stap is de tussenbalken monteren, dit doe ik met een lamellenfrees, één van mijn meest gebruikte gereedschappen. Ik durf wel te zeggen dat dit één van de belangrijkste machines is die ik bezit, voor mij is dit de stap van hobby-maker naar professioneel! Het correct en bovenal veilig gebruiken van deze machine is natuurlijk wel een vereiste. Ook hier ga ik een blog over schrijven met tips and tricks en veilig werken. De lamellenfrees Na het monteren van de tussenbalken ga ik de twee frames met de krijtborden erin met elkaar koppelen. Dit was nog best een uitdaging omdat door de driehoeksvorm van het frame er niet overal makkelijk een tang op kon worden gezet. Een tang wil namelijk graag rechte vlakken hebben. Uiteindelijk wel gelukt, uiteraard! Let’s role! Aangezien dit informatiebord multifunctioneel is en soms buiten en soms binnen wordt gebruikt, heb ik er een paar stevige wielen onder gezet. Ik gebruik hiervoor harde PU-wielen die rollen over ongelijke oppervlaktes makkelijker maakt. Als je zachte wielen gebruikt bij een te zware belasting, wil het object vaak maar moeizaam bewegen en heb je grote kans dat het rubber van de wielen stuk gaat. Daarom is het belangrijk dat je de juiste wielen kiest. PU-wielen zijn wielen van hard plastic en daarom zijn ze uitermate geschikt voor dit doel. Als laatste lak ik het houten frame met transparantie bio-based lak om de weerbestendigheid van het informatiebord te vergroten. Wil je meer beeld bij deze tekst? Bekijk de video op mijn Youtube kanaal en geef een duimpje. Tot Ziens! Theo van Woodoperation!
Oud schoolbord hergebruiken content media
4
3
23
Theo Lublink
ATC Influencer team
ATC Influencer team
May 08, 2022
In In de keuken
Hallo jongens, Welkom terug bij Theo van Wood operation projecten! Stiekem vinden we het allemaal wel fijn. Onze spullen ordelijk en netjes opbergen en het liefste zo dat het precies in een vakje past. Zo had ik al jaren de wens om mijn besteklade te ordenen. Maar ja… het zat op zich best oké in de standaard plastic ladenverdeler die alles behalve goed paste in de meest standaard keukenlade ter wereld… De nieuwe besteklade. Toen wij nog eens ons woonkamer-keuken indeling gingen veranderen om er zo’n optimaal mogelijke woonomgeving uit te persen, kwamen we op het idee om onze keukenkast een kwartslag te draaien. Eerst stond hij tegen de muur en nu fungeert hij als een soort room-devider. Dit zorgde voor een compleet nieuw perspectief van de woonruimte. En in verband met het plaatsen van een vaatwasser was het noodzakelijk om de besteklade te verhuizen naar de verplaatste kast. Eindelijk heb ik een goede reden om een lade te maken met gevorderde bestekverdeling. Yes, let’s go! Wil je zien hoe ik dit gemaakt heb, bekijk mijn video op mijn Blog hier! Hou je van orde en overzicht, dan hou je van deze lade. Ik heb mijn best gedaan om het zo in te delen dat al het bestek een eigen plek heeft. Het was best een uitdaging om alle schotjes in een rij blind met elkaar te verbinden. Want wat is nou praktisch én mooi? Half om half, schroeven, deuvels of koud lijmen? De meeste vakken staan recht tegenover elkaar. Half om half is erg omslachtig en ik besteed mijn tijd liever aan iets anders. Schroeven is überhaupt geen optie, je kunt er namelijk niet meer bijkomen met de schroefmachine als je één setje samengesteld hebt. Deuvels zijn bijna net zo dik als de dikte van de schotjes zelf. Het materiaal is 9 mm en de kleinste deuvels die ik had liggen zijn 6 mm, dat betekent dat je aan beide kanten 1,5 mm overhoudt en dan is de kans groot dat je materiaal uitbreekt. Koud lijmen is in principe gewoon lijmen zonder fysieke verbinding (schroef, deuvel etc.). Als ik daarvoor zou gaan heb ik geen sterke verbinding en is de kans dat de schotjes tijdens het lijmen verschuiven groot, dus ook dat heeft echt niet mijn voorkeur. Dus kies ik, om het mezelf makkelijk te maken, voor doodgewone satéstokjes. Voor de dikte van het materiaal is dit de beste optie. Het maakproces Om het gewenste effect te krijgen, namelijk zo symmetrisch mogelijk, is het belangrijk dat ik alles goed opmeet. Dus bepaal ik allereerst waar de tussenschotjes moeten komen en boor ik de gaten uit. Daarna maak ik een eenvoudig malletje om de gaten te kopiëren in de kopse kanten van de tussenschotjes. Vervolgens knip ik de satéstokjesop lengte, dan besmeer ik de stokjes met d4 lijm en ga ik bouwen! Daarbij zijn goede lijmtangen natuurlijk onmisbaar. In het kader van handige gereedschappen, kan ik niet anders dan dan nog even de ”kliklamp” tangen van Bessey benoemen. Deze tangen gebruik ik eigenlijk bij elke klus. Door het handige ratel-systeem kun je heel makkelijk en snel je werk vastzetten, wat bijdraagt aan precisie en bovenal minder frustratie tijdens een complexere lijmklus. In mijn filmpje zie je mij ze ook gebruiken. De volgende stap is afwerken en de kopse kanten lakken. En als allerlaatste natuurlijk de montage in de lade. Wil je zien hoe ik dit gemaakt heb, bekijk mijn video op Youtube hier! Ik hoop dat je dit project leuk vindt en als dit het geval is, kun je hieronder een reactie achterlaten om me te laten weten wat je ervan vindt! Theo / Wood operation
Verbinding maken met satéstokjes? Dat kan gewoon! content media
1
1
23
Theo Lublink
ATC Influencer team
ATC Influencer team
Apr 12, 2020
In In de slaapkamer
Nog even langs de werkplaats, wat gereedschap halen voor de klusjes dit weekend. Mijn vrouw loopt even mee naar binnen, onze dochter op de arm. “Je zou niet snel zeggen dat dit een plankje resthout was.” zegt ze, wijzend naar het armatuur dat staat te pronken op de werkbank. Eerder die middag had ik nog de laatste hand eraan gelegd. Ik ben trots als ik dit hoor, want ik heb na het maken van een houten tuinbank een stukje Douglas-hout, van ongeveer een meter, zo achter in mijn auto gegooid. De tuinbank was af en het hout had verder geen functie meer (bekijk de tuinbank op mijn Instagram). Ik wilde het hout een nieuw leven geven en ben gewoon met een idee aan de slag gegaan. Het resultaat mag er zijn, al zeg ik het zelf. Het speelse licht- en schaduwschouwspel is precies wat ik bedoelde. ”Dan kun je er beter iets van maken.” Resthout, voor je weet ligt het een eeuwigheid ergens in een hoek. Dan heb je het meegenomen na een klus, en dan…? Dan kun je er beter maar iets van maken. De vraag is alleen; wat? Er was niet veel materiaal over, daarom besloot ik om er een houten armatuur van te maken. Daar heb je alleen strookjes voor nodig en ik vind het leuk om kleine objecten voor woon- en werkomgeving te maken. En dan het liefst iets eigenzinnigs, iets unieks. Hoe heb ik dit aangepakt? Om te beginnen heb ik met de handige en compacte afkortzaag van DeWalt, al het hout voor dit armatuur gezaagd. Wat ik vooral als plezierig ervaar tijdens het werken, is dat doormiddel van een LED-licht, dat schijnt aan de bovenkant van de zaag, de schaduw van het zaagblad op mijn werk te zien is. Hierdoor kan ik tot de millimeter nauwkeurig werken. En dat is met zorgvuldig werk, erg fijn. Lijmen van de zeshoek Dan is het nu tijd om de zeshoeken te lijmen. Alle onderdelen zijn gezaagd en elk deel is van splinters en ruwe randjes ontdaan. Het lijmen is een relaxte bezigheid; muziekje aan, kopje koffie erbij en plakken maar. Ik gebruikte hier een D4 bruislijm van Bizon. De expres versie heeft ongeveer een droogtijd van 25 minuten. Dat gaat een stuk sneller dan de lijmversie die zes uur moet drogen. Dit was trouwens ook de eerste fase in het proces waar ik echt een beeld kreeg van wat het zou gaan worden; het eindproduct kwam in zicht! Plamuren Vervolgens komt het plamuren aan bod. Plamuren zelf is niet heel moeilijk, maar ik vind het altijd wel handig om het goed voor te bereiden. Als je bijvoorbeeld nog resten plamuur van de vorige keer aan je mes hebt zitten, lukt het vaak niet om het werkstuk goed vlak af te strijken. Om het plamuurmes schoon te maken, gebruik ik vaak een scherpe beitel om de oneffenheden eraf te steken en daarna schuur ik het plamuurmes vaak nog even op zodat deze goed egaal is. Meestal gebruik ik de twee componenten polyesterplamuur van Alebastine door de chemische reactie wordt de plamuur snel hard, wat erg fijn is als je een beetje door wil werken. Satéprikkers Als de vorm bijna staat, is de volgende stap het tappen van het draad. Met een m8 draadeindplaats ik de drie zeshoeken boven elkaar. Het draad tappen gaat als volgt; met mijn Festool schroefmachine boor ik een iets kleiner gat dan het draad zelf, in dit geval is het gat 7,5 mm en het draadeind 8 mm. Als ik het gat zou boren op 8 mm zou het te groot zijn om de draadrichting te kopiëren in het hout. Fitting plaatsen Wanneer het draad getapt is, kunnen we de fitting plaatsen. De E27-fitting is voorzien van een M10 binnendraad, daardoor kon ik hem makkelijk monteren met een holle draadstang. Omdat deze hol is, kun je makkelijk het aansluitsnoer bevestigen. Aangezien dit armatuur niet geaard hoeft te worden, omdat het van hout is, heb ik gekozen voor de aangegoten platte EU stekker met een draad dimmer. Daarmee kun je de lichtsterkte regelen en dat is fijn als je de lamp in meerdere settingen wil gebruiken. Schilderen Schilderen, de finishing touch. Vooral als je met plamuur hebt gewerkt en ziet waar iets opgevuld is, is schilderen een dankbaar werk. Voor dit armatuur heb ik voor krijtverf gekozen van Frenchic. Deze verf, op mineraalbasis en daarom erg milieuvriendelijk, heb ik aangebracht met een synthetische kwast. Doordat je de verf in kleine laagjes aanbrengt, krijg je een rustige, gekamde structuur te zien; krijt-achtig. Dit zorgt voor een leuke en eigenzinnige uitstraling. Van Libi Bung, het bedrijf waar ik de Frenchic verf gekocht heb, kreeg ik als gouden tip om tijdens het schilderen een bakje met water erbij te houden om eventuele verdikkingen met een vochtige kwast weer glad te strijken. Persoonlijk vind ik dat bij krijtverf geen overbodige luxe. De voetjes Tot slot heb ik na het afslijpen van zes stukjes draadeind met dopmoeren de draadeindjes als het ware schoentjes gegeven. Op die manier hoefde ik niet extra aandacht te geven aan de wat scherpe randjes die waren overbleven na het doorslijpen en het geeft gelijk karakter aan het geheel. Wil je graag zien hoe ik dit gemaakt heb? Bekijk dan mijn kanaal op Youtube, als je het leuk vindt kun je je abonneren!
Van afval tot sfeerverlichting content media
1
1
179